Chcete být ošetřováni vedoucím lékařem?

Většina pacientů by chtěla být ošetřována tím nejlepším lékařem z týmu, tím největším odborníkem, tím, kdo má nejvíce zkušeností. Pacient si myslí, že takovým lékařem na pracovišti je vedoucí lékař a že pak jeho léčba pak bude vedena lépe. Je to tak?

TEAMJe to specialista

Vedoucí lékař je obvykle specialista, tj. z celkové šíře oboru se věnuje některé jeho části. Ač se to nezdá, i zubní lékařství je dnes velmi široký obor a sledovat vývoj jednotlivých oblastí (postupů i materiálů) je těžké, ne-li v jednom člověku pro daný obor nemožné, specializace je tedy nezbytná.

Dnes máme v zubním lékařství například implantology, parodontology, specialisty na endodoncii (ošetření zubních kanálků), protetiku (korunky či můstky), estetiku, dále stomatochirurgy, lékaře věnující se dětské zubní péči, apod.

Jeho tým běžné výkony (například výplň zubu) dělá častěji, tím pádem i rychleji, efektivněji, je to pro ně rutinní činnost, stejně tak jako pro vedoucího lékaře výkony specializované.

Řeší komplikované případy

Vedoucí lékař má obvykle dlouholeté zkušenosti, což je v medicíně neocenitelné. A jak všichni víme, zkušenosti jsou často nepředatelné. Proto obvykle řeší (pouze) komplikované případy, nemá prostor věnovat se běžnému ošetření. Díky jeho vytíženosti je jeho diář plný dlouho předem, což není slučitelné s akutní potřebou ošetření komplikovaných stavů, tedy musí mít ve svém diáři prostor, aby mohl řešit složité případy akutně. To vše může způsobit, že diář vedoucího lékaře je poměrně nevyzpytatelný, předchozí ošetření se může velmi zdržet a následující pacient může čekat.

Kontinuálně se vzdělává

Vedoucí lékař se musí věnovat studiu moderních postupů a metod. To vyžaduje bohatou účast na školení, stážích, kongresech, konzultace s kolegy. To často zabere mnoho dnů ročně, pracovních i o víkendu. Získané a ověřené informace pak musí předat svému týmu, aby léčba na daném pracovišti probíhala u všech lékařů stejně. To opět vyžaduje čas, kdy se vedoucí lékař věnuje předávání informací svým kolegům.

Potřebuje tým

Lékař má za cíl poskytnout perfektní péči pacientům, kteří o daný typ léčby stojí (potřebuji jí). Sám má ale omezené kapacity, proto se obklopuje týmem, protože společně toho zvládnou více a odvedou lepší práci, než jednotlivec. Aby léčba na jeho pracovišti mohla být kvalitní, svůj tým potřebuje, jako třeba vedoucí pekárny potřebuje pekaře a prodavače. Do svého týmu si obvykle vybírá mladé lékaře, kteří nejsou zatíženi špatnými návyky a jsou ochotni učit se, rozvíjet se. Mladí lékaři mohou mít z pochopitelných důvodů časem jinou osobní či profesní cestu, tedy je možné, že se tým bude během let měnit a časem se o vaše zubní zdraví bude starat z jednoho pracoviště lékařů více. Stále ale pod vedením vedoucího lékaře, stále pod stejnou kvalitou, značkou firmy danu jménem vedoucího lékaře..

Řídí tým lékařů a řídí léčbu pacientů

Aby léčba všech pacientů byla kvalitní a efektivní, nad plánováním léčby jednotlivých pacientů se vždy schází celý tým. Vedoucí lékař nejen vkládá do plánování léčby své zkušenosti, ale zejména celý tým řídí a průběh léčby kontroluje. Třeba o tom ani nevíte. Věřte ale, že to je tak.

Je veřejně aktivní

Vedoucí lékaři jsou často také veřejně aktivní. Podílí se na rozvoji oboru – ač již svým působením v profesních organizacích, tak třeba vzděláváním zubních lékařů či studentů. Kdo jiní než oni by měli zkoušet hýbat problémy, které třeba v oboru jsou. Díky tomu tak třeba péče o vaše děti může být jiná, než ta o Vás (např. včetně změny systému zdravotního pojištění).

Má rodinu, děti, zájmy, koníčky

Aby mohli špičkoví lékaři efektivně a náročně pracovat, potřebují servis. To nejlépe vyřeší fungující rodinné svazky, kde někdo z rodiny rutinní funkční záležitosti vyřídí za ně. Lékař obvykle nemá čas jít na poštu, úřad, apod. V pracovních hodinách, kdy mají otevřeno, pracuje. Svou dovolenou plánuje (a celá rodina s ním) často cca půl roku předem, což není zrovna praktické. Nemůže si vzít 2 dny volna, protože je zrovna hezky. Potřebuje odpočívat, aby poté opět mohl efektivně pracovat. Musí mít prostor na své koníčky, rodinu, není dlouhodobě možné žít jen prací. Proto, prosím, buďte trpěliví, jestliže Vám na Váš e-mail či zmeškaný telefon neodpoví hned. Není stroj, aby byl stále na příjmu.

Trváte přesto na ošetření vedoucím lékařem?

Zvažte, zda chcete, aby:

  • termíny Vašeho ošetření byly obvykle plánované dlouho předem
  • akutní záležitosti řešil někdo jiný, neb on nemůže být neustále k dispozici
  • vaše péče byla finančně náročnější.
A hlavně – nezlobte se na něj, když to nebude možné. Opravdu nemůže ošetřovat všechny pacienty. Jestliže je pro Vás zásadní, aby Vás ošetřoval stále stejný zubní lékař, obraťte se na někoho z lékařů, kteří pracují samostatně. Je možné, že ale kvalita léčby nebude celkově na takové úrovni, jako když se o Vás stará celý ošetřující tým. Kdo takového lékaře bude zastupovat v případě jeho nepřítomnosti, je také otázkou.

2 thoughts on “Chcete být ošetřováni vedoucím lékařem?

  1. MUDr.Alexandra Novotná

    Dobrý den,
    prosím o info,kdo z Vašeho týmu dělá implantáty.Komplet.
    Děkuji za info.

    • Jiri Skrdlant

      Dobrý den, náhrada jednoho, více zubů nebo kompletní rekonstrukce chrupu s využitím zubních implantátů je rovněž týmová práce. Na analýze a plánování ošetření se vždy podílí celý tým Studia 32. Vedoucí lékař (specialista v implantologii) většinou navrhuje koncept ošetření a typ implantátů. Chirurgickou fázi (zavedení implantátu, eventuálně doplnění kosti či měkkých tkání) provádí na základě výše zmíněného plánu vedoucí lékař nebo lékař s chirurgickým zaměřením (dr. Šmíd), na protetické fázi ošetření (zhotovení korunek, můstků, zubních náhrad) se pak podílí zubní technik ve spolupráci s některým z lékařů Studia 32, udržovací fázi ošetření pak zajišťuje naše dentální hygienistka ve spolupráci s některým z lékařů Studia 32.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*